X. Universitate, comunitate și sustenabilitate
Relația cu comunitatea se reflectă în două planuri: cel propriu ULBS (studenți, personal didactic și didactic auxiliar și personal nedidactic) și cel al comunității (locale, regionale, naționale și internaționale), ambele fiind puternic afectate de perioada de pandemie, care a adus schimbări majore în înțelegerea interacțiunii sociale, a implicării civice, dar și a nevoilor comunitare. Obiectivele majore ale universității, în ceea ce privește relația cu comunitatea, sunt consolidarea comunității proprii, a unui climat propice studenților, dar și angajaților, pe de-o parte și dezvoltarea unei relații solide cu comunitatea locală, pe baza unor acțiuni concrete și a prezenței sistematice a ULBS în comunitate.
Dezvoltarea durabilă (sustenabilitatea) nu mai este astăzi un concept nou, dar este unul care se confruntă cu numeroase provocări – de la topicul reducerii consumului de energie electrică, termică, reducerea risipei alimentare, recunoașterea importanței zonelor verzi și a utilizării energiilor alternative, până la înțelegerea și promovarea selecției deșeurilor și a reciclării unor materiale. Universitatea, prin rolul asumat de contributor activ în domeniul dezvoltării durabile, trebuie și poate să continue activitățile și proiectele în zona sustenabilității și e necesar să devină și mai prezentă, prin misiunea și rolul asumat, în rândul organizațiilor care promovează și protejează valorile durabile.
Analiza SWOT
Puncte tari (S)
- Existența unei comunități ULBS – mai ales la nivelul personalului didactic și didactic auxiliar;
- Relații foarte bune/parteneriate solide cu instituțiile publice, organizații și companii din Sibiu și județul Sibiu;
- Capacitate de răspuns rapid, de mobilizare a comunității ULBS în cazuri extreme/urgente – mobilizare pentru campania de vaccinare, răspuns la nevoile refugiaților ucraineni etc.;
- Existența unor nuclee, grupuri care acționează în planul implicării civice – strângere de fonduri etc.;
- Existența unei proceduri și a unor structuri suport pentru gestionarea voluntariatului;
- Existența unor structuri dedicate asigurării stării de bine și creșterea calității vieții în rândul angajaților și studenților ULBS, inclusiv în ceea ce privește echitatea și incluziunea;
- Capacitate de a gestiona cu resurse proprii programe educaționale pentru copiii angajaților și studenților (UNIHolidays, UniKids);
- Existența unui curs facultativ, implementat la nivelul universității (adresat tuturor studenților, de la toate programele de studiu) – Educație pentru sustenabilitate;
- Existența unor publicații ale ULBS dedicate sustenabilității;
- Cadre didactice cu pregătire și publicații în domeniul sustenabilității;
- Dotarea parțială a spațiilor universității cu becuri ecologice în vederea reducerii consumului de energie electrică;
- Dotarea unor spații ale universității cu lămpi cu senzori de mișcare în vederea reducerii consumului de energie electrică;
- Implementarea unor măsuri care să vizeze diminuarea pierderilor de alimente și produse gătite – donarea resturilor de mâncarea unui adăpost de animale;
- Renovarea și reabilitarea unor clădiri ale universității, cu accent pe certificate energetice de clasă superioară, anvelopare termică, schimbarea unor centrale termice, schimbarea ferestrelor termopan.
Puncte slabe (W)
- Lipsa unei strategii de responsabilitate socială a ULBS;
- Lipsa planificării unor acțiuni concrete în ceea ce privește implicarea civică;
- Insuficienta valorificare a segmentului ALUMNI;
- Nerealizarea, la nivelul angajaților, a unei analize de nevoi în ceea ce privește asigurarea unei stări de bine în rândul acestor segmente;
- Lipsa operativității unor structuri destinate asigurării unor servicii angajaților ULBS – Centrul de calitatea vieții;
- Efectele pandemiei COVID-19;
- Implicarea modestă a partenerilor din comunitate, mai ales a unor instituții publice;
- Cadrul formal insuficient dezvoltat, pentru asigurarea unei experiențe a sustenabilității în universitate (nu există peste tot posibilitatea selectării deșeurilor, nu există programe – Săptămâna verde, Săptămâna reciclării, competiții organizate la nivelul facultăților care să încurajeze experiențe sustenabile ale studenților și/sau cadrelor didactice/angajaților).
Oportunități (O)
- Creșterea vizibilității universității în plan local, regional, național și internațional;
- Posibilitatea de participare, mai ales pentru studenți, la activități și acțiuni cu caracter civic și/sau sustenabil în cadrul alianței FORTHEM – școli de vară, pachete de voluntariat, activități de conștientizare etc.;
- Existența unei infrastructuri care permite creșterea vizibilității universității (de la televiziune, la canalul de YouTube);
- Existența stațiilor dedicate bicicletelor electrice și trotinetelor în fața unor clădiri ale universității;
- Existența unei infrastructuri rutiere, la nivelul municipiului Sibiu, care permite, pe unele tronsoane, deplasarea pe biciclete;
- Digitalizarea unor segmente ale vieții academice, administrative (admiterea online, depunerea unor cereri/documente în format electronic – care contribuie la reducerea consumului de hârtie);
- Diversificarea unor culturi de legume și fructe la ferma Rusciori și asigurarea, pentru cantina ULBS, a unor produse eco/bio care să contribuie la creșterea calității produselor gătite pentru studenți și angajați.
Amenințări (T)
- Motivația scăzută a studenților și cadrelor didactice pentru implicare în activități și proiecte oferite de universitate, cu caracter civic;
- Lipsa coordonării unor structuri la nivelul universității în implicarea în acțiuni cu caracter civic, comunitar;
- Neconcordanța unor aspecte legislative care să permită în totalitate circuitul electronic al unor documente;
- Motivație scăzută a studenților și angajaților pentru activități, proiecte cu caracter sustenabil care să fie recunoscute ca parte a activității lor – coordonarea de către cadrele didactice a unor grupuri de studenți care să desfășoare activități continue, pe tot parcursul anului universitar.
Obiective
Consolidarea comunității proprii (studenți, personal didactic, didactic auxiliar și personal nedidactic)
Acțiuni/Strategii
- Asigurarea unui climat organizațional favorabil și benefic desfășurării activității atât pentru studenți, cât și pentru personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic;
- Realizarea unor studii care să exploreze factorii implicați în asigurarea climatului organizațional optim;
- Operaționalizarea Centrului de calitate a vieții și a structurilor adiacente;
- Înființarea unei Asociații/Fundații a universității, care să contribuie la promovarea și implementarea proiectelor sociale.
Rezultate
- Climat organizațional îmbunătățit (evaluat și monitorizat pe baza unor analize de nevoi, chestionare de satisfacție, chestionare de feedback etc., la nivelul studenților și angajaților ULBS);
- Plan de activități propus anual de Centrul de calitate a vieții;
- Raport de activitate anual al Centrului de calitate a vieții;
- Activități specifice (workshop-uri, seminare, cursuri etc.).
Obiective
Îmbunătățirea serviciilor oferite angajaților ULBS prin compartimentul de servicii integrate pentru personalul ULBS
Acțiuni/Strategii
- Asigurarea unor activități pe durata vacanțelor copiilor angajaților și ai studenților ULBS (de exemplu, 1 săptămână în vacanța de iarnă, 1 săptămână în vacanța de primăvară și 3 săptămâni în vacanța de vară);
- Promovarea unor activități de tipul „Universitatea copiilor” și „Universitatea tinerilor”.
Rezultate
- Programe de vacanțe pentru copii, de tip UniHolidays (pot fi integrate activități de petrecere a timpului liber, de cercetare, sportive etc.);
- UniKids, UniYouth, activități de tip workshop-uri și/sau prelegeri, în spațiile ULBS, anual, pentru a contribui la creșterea vizibilității ULBS în comunitate.
Obiective
Dezvoltarea relației cu comunitatea locală, regională, națională și internațională
Acțiuni/Strategii
- Elaborarea unei strategii cu privire la responsabilitatea socială care să îi permită ULBS să devină un reper la nivel local și regional;
- Consolidarea relațiilor cu partenerii locali și dezvoltarea unor parteneriate noi;
- Organizarea de dezbateri, analize asupra aspectelor generale care sunt pe agenda comunității și a regiunii;
- Încurajarea și susținerea implicării studenților și a resursei umane din ULBS în activitățile de voluntariat din comunitatea sibiană și din Regiunea Centru; multiplicarea proiectelor în parteneriat cu instituțiile publice, cu ONG-urile și cu mediul privat, pentru a crește impactul social, cultural și economic al ULBS asupra comunității;
- Valorificarea segmentului de alumni, după modelul universităților occidentale;
- Valorificarea fermei de la Rusciori, prin deschiderea ei către comunitate; derularea de activități, în cadrul fermei, nu doar pentru profesori și studenți, ci și pentru comunitatea sibiană;
- Promovarea activităților sportive și a beneficiilor acestora, prin organizarea de competiții și evenimente locale, regionale, naționale și internaționale;
- Implementare proiectului PRODUAL, care contribuie la consolidarea poziției universității în plan local și regional, de pol de dezvoltare socială și economică;
- Implementarea – împreună cu instituțiile responsabile locale – a unui program cultural pentru studenți – prin care să li se asigure accesul gratuit la un număr de spectacole de teatru, alte evenimente culturale de pe agenda Primăriei Sibiu și a Consiliului Județean Sibiu, acces gratuit la un număr de intrări în muzee etc.;
- Dezvoltarea unui parteneriat cu Casa de Cultură a Studenților – pentru organizarea unor evenimente și desfășurarea unor activități.
Rezultate
- Strategia de responsabilitate socială a ULBS 2024-2029;
- Parteneriate cu organizații, instituții, companii în vederea derulării unor programe de practică studențească, internship-uri, activități de voluntariat, proiecte cu caracter științific, evenimente comune;
- Evenimente anuale;
- Realizarea unor acțiuni specifice împreună cu consiliul consultativ al ULBS – Săptămâna implicării în comunitate!;
- Angajament social solid în comunitate;
- Intensificarea legăturilor dintre alumni și ULBS; colaborarea cu absolvenții pe diverse proiecte;
- Realizarea unor proiecte specifice în care să fie implicați absolvenții ULBS – Săptămâna ALUMNI;
- Activități specifice;
- Complexul Sportiv Arena Universitară;
- Program de competiții și evenimente;
- Program sportiv comunitar;
- Proiect PRODUAL – Campus de învățământ superior dual;
- Program CoolTStudent;
- Parteneriat cu Casa de Cultură a Studenților.
Obiective
Susținerea/Promovarea egalității de șanse, a diversității și incluziunii
Acțiuni/Strategii
- Proiectarea unor servicii suport pentru femei (angajate și studente);
- Implementarea unor activități de promovare și sprijin a femeilor angajate și studente ale ULBS, de tip:
- o Creșterea ponderii femeilor angajate în funcții de conducere;
- o Asistență, sprijin și consiliere pentru situații privind maternitatea, parentingul, activitatea de cercetare științifică, discriminarea, accesul într-un ciclu superior de studiu – de la licență la doctorat.
- o Descurajarea și sancționarea fermă a oricăror situații de discriminare și hărțuire;
- o Dezvoltarea unor programe de mentoring pentru femei;
- Realizarea unor activități de conștientizare și promovare a toleranței, echității și incluziunii, în rândul studenților și angajaților ULBS;
- Implementarea unor servicii suport pentru persoanele cu dizabilități (valorificarea resurselor logistice, didactice și științifice asigurate de proiectele derulate de ULBS până în prezent).
Rezultate
- Operaționalizarea Compartimentului echitate, diversitate și incluziune prin programe și activități destinate promovării echității, diversității și incluziunii;
- Operaționalizarea Centrului de orientare în cariera de cercetător;
- Climat organizațional bazat pe echitate și egalitate de șanse și incluziune.
Obiective
Integrarea și dezvoltarea Clubului Sportiv Universitar Sibiu ca parte activă a ULBS
Acțiuni/Strategii
- Elaborarea Regulamentului de organizare și funcționare a Clubului Sportiv Universitar;
- Încurajarea și susținerea implicării studenților și a resursei umane din ULBS în activitățile Clubului Sportiv Universitar;
- Creșterea notorietății brandului CSU Sibiu;
- Încurajarea activităților sportive ori de recuperare pentru studenți și profesori, prin dezvoltarea unor programe specifice împreună cu Clubul Sportiv Universitar, prin organizarea de concursuri și competiții intra și inter-universități;
- Crearea unei culturi organizaționale bazate (și) pe educație fizică și sport.
Rezultate
- Creșterea numărului de elevi și studenți care sunt legitimați la CSU Sibiu;
- Dezvoltarea de noi ramuri sportive în cadrul CSU Sibiu;
- Intensificarea relațiilor dintre alumni și ULBS, pentru atragerea de sponsorizări și donații;
- Întărirea legăturilor cu comunitatea sibiană și creșterea rolului ULBS în oferirea de servicii educaționale, inclusiv prin sport;
- Scăderea gradului de sedentarism în rândul studenților și angajaților din ULBS și dezvoltarea unui stil de viață sănătos.
Obiective
Îmbunătățirea experiențelor sustenabile ale studenților și cadrelor didactice/dezvoltarea unei culturi organizaționale bazate pe conceptul de dezvoltare durabilă
Acțiuni/Strategii
- Dezvoltarea în continuare a unor programe de conștientizare a importanței și rolului sustenabilității dedicate studenților și angajaților;
- Programe educative și de informare care să stimuleze comportamentul alimentar sănătos în rândul studenților și al angajaților;
- Realizarea unor concursuri tematice în domeniul sustenabilității (produse ecologice, produse performante, produse reciclate, campanii pentru reducerea risipei alimentare, etc.);
- Implementarea colectării selective a deșeurilor la ULBS.
Rezultate
- Program de activități, gestionat la nivelul universității;
- Analize feedback chestionare cantină și implementarea unor meniuri noi;
- Promovarea, prin intermediul cantinei, a unor produse care să susțină un comportament alimentar sănătos;
- Realizarea unor parteneriate cu producători locali, care să ofere, prin acțiuni specifice, produse sănătoase studenților;
- Educarea pentru reutilizarea resurselor, consum responsabil și creșterea nivelului de implicare.
Obiective
Realizarea unor acțiuni ale ULBS în domeniul sustenabilității
Acțiuni/Strategii
- Continuarea modernizării infrastructurii didactice și de cercetare, prin implementarea de măsuri privind eficientizarea energetică și utilizarea surselor regenerabile de energie;
- Acțiuni de colaborare cu comunitatea, autoritățile, mediul de afaceri, ONG-uri etc.; crearea de bune practici pentru comunitate.
Rezultate
- Reducerea costurilor legate de energie și realizarea de economii la buget;
- Scăderea impactului asupra mediului;
- Cultivarea relațiilor și a colaborării cu partenerii sociali.
Obiective
Educația și cercetarea științifică în domeniul sustenabilității
Acțiuni/Strategii
- Diversificarea ofertei educaționale a universității, prin programe noi de studii, programe postuniversitare, introducerea unor cursuri în domeniul sustenabilității;
- Realizarea de contracte de cercetare / inovare cu firme de specialitate în domeniul sustenabilității (energii reconvertibile, produse ecologice etc.);
- Participarea la proiecte CDI (în domeniul sustenabilității) cu alte facultăți/ instituții/ organizații din țară și din străinătate;
- Susținerea proiectelor studențești care au ca obiective protecția mediului înconjurător și dezvoltarea durabilă.
Rezultate
- Îmbunătățirea curriculumului și adaptarea acestuia la provocările actuale;
- Obținerea de venituri suplimentare la buget, precum și dezvoltarea unei culturi a cercetării și inovării în ULBS, în domeniul sustenabilității;
- Dezvoltarea unor produse noi, practici educaționale și administrative;
- Îmbunătățirea capacității de implicare și de inovare a studenților, precum și motivarea studenților, pentru implicare în proiecte din domeniul sustenabilității.
Obiective
Consolidarea ULBS ca brand identitar
Acțiuni/Strategii
- Organizarea unor evenimente desfășurate periodic, destinate absolvenților și angajaților ULBS.
Rezultate
- Potențarea și valorizarea pozitivă a sentimentului de apartenență la (micro)comunitatea ULBS în rândurile angajaților, studenților și absolvenților.
Cuprins
O perspectivă asupra viitorului: ULBS 2029
II. Studenții
II.1. Studenții – educația și cercetarea
II.2. Servicii pentru studenți
II.3. Studenții și dezvoltarea unui ecosistem antreprenorial
III. Studii doctorale și postdoctorale
IV. Cercetare, dezvoltare și inovare
VII. Management organizațional
VII.1. Administrația
VII.2. Strategie economico-financiară
VII.3. Asigurarea Calității și Controlul Intern Managerial
VII.4. Marketing și comunicare
VIII. Infrastructură și digitalizare
VIII.1. Infrastructura didactică și de cercetare
VIII.2. Digitalizarea ULBS